Vitaminer för dig som tränar och idrottar

Många som tränar mycket tar olika kosttillskott som proteinpulver och olika energipreparat. Det som många dock missar är att även se till att få i sig de vitaminer som behövs för att kroppen skall kunna ta upp alla nödvändiga byggstenar efter ditt träningspass.

Den som tränar mycket kan få brist på en del B-vitaminer, är du kvinna så kan du räkna in järn som en trolig bristvara också, samt en del mineraler. Våra kroppar är dock individuella och reagerar lite olika på ansträngning. På denna sida kan du se vilka b-vitaminer du har brist på vid olika symptom. Har några av dessa symptom uppstått efter tider med hårdare träning? Se då till att få i dig mer av den aktuella vitaminen. På en annan sida på vitamintorget kan du se vilka maträtter du bör äta mer av ifall du vill få i dig mer av en speciell medicin. Kolla den listan på framsidan av Vitamintorget (scrolla ner till texten ”I vilka livsmedel finns vitaminer”).

Tränar du hårt så kan det dock inte räcka med endast ökning av visas livsmedel, utan du kan behöva ta tillskott. Därför finns speciella kosttillskott utformade just för dig som tränar och idrottar hårt. Ett urval av rekommenderade vitamintillskott för den som tränar finns här: http://www.vitamintorget.se/produktkategori/sport/ (Där finns också proteinpulver och lite annat, men även rena vitaminpreparat för sportaren. Till exempel MEGA MINERAL KOMPLEX tabletter från Lamberts)

vitaminer för dig som tränar
Lite mer än bara apelsiner kan behövas för att du som tränar hårt skall få i dig alla vitaminer.

Hoppas inlägget hjälpte dig lite. Vi vill ju inte att någon skall bli sjuk och inte kunna träna på grund av vitaminbrist. Och ju hårdare du tränar, desto större risk för brist. Och vi vet ju alla att Crossfitt-utövare är de som tränar allra hårdast, eller hur? :)

(Utvald bild av Denise Cross Photography på Flickr)