Kosttillskott för Crossfit utövare

Man kan kalla crossfiten för en helt egen sport där man är ute efter att öka på den totala prestationsförmågan. Tanken är att man ska utföra moment som är så naturliga som möjligt. Man lyfter, springer, knuffar och gör sådant som man även kan göra i vardagen men på ett kontrollerat sätt så att man inte riskerar skador. I och med att crossfit är så effektivt för bättre fysik och ökad prestation så används den för många olika sporter som ett bra komplement. För att man ska orka med träningen, och få ut mesta möjliga av den, så är det viktigt att man ser över sin kropp. Genom att använda sig av smarta PWO produkter och BCAA så kan man hjälpa kroppen att bygga nya muskler och även se till att man orkar lite mer. Det är också viktigt att få i sig vitaminer och mineraler och det kan vara klokt att använda sig av kosttillskott då man kanske inte får i sig allt som kroppen behöver via den vanliga kosten.

kosttillskott-crossfit

Smarta kosttillskott för crossfitutövare

Förutom en bra diet som ger kroppen den energi som behövs för att orka träna crossfit så kan det vara klokt att satsa på smarta kosttillskott. Multivitaminer är bra på så vis att man vet att man får i sig allt som man behöver med en enda tablett. Bra multivitaminer erbjuder både vitaminer och mineraler, och beroende på årstid så kanske man vill lägga till med lite extra av vitaminer som C och D. Man kan alltid ta reda på hur mycket som rekommenderas för ens egen kroppsvikt och ålder, men det är svårt att överdosera med multivitaminer så i de flesta fall så fungerar det alldeles utmärkt att följa de instruktioner som finns på burken med vitaminer.

Omega 3 och träning

Idag så är de flesta medvetna om hur bra det är med omega 3 och det är klart att den som tränar crossfit ska se till att få i sig av dessa essentiella fettsyror som gör så gott. Förutom att man kan skärpa sin hjärna, sänka blodtrycket, förebygga hjärt- och kärlsjukdomar och förbättra blodcirkulationen så kan omega 3 bidra till att man får mindre problem med träningsvärk. Det här fungerar på så vis att omega 3 kan påverka produktionen av prostaglandiner så att man får ett starkare immunförsvar och därmed inte lika lätt drabbas av de inflammationer som ligger till grund för träningsvärken.

PWO och BCAA

De som tränar crosstraining använder sig ofta av BCAA som består av tre essentiella aminosyror som är mycket viktiga för musklerna. Genom att ta BCAA så kan man se till att musklerna fortsätts stärks och byggs istället för att brytas ned. Man kan också påverka resultaten av träningen genom att ta det som kallas för PWO, pre work out. PWOs är till för att öka energin så att man kan ge mer under passet och i kombination med BCAA så ser man till att det här leder till att musklerna fortsatt byggs och underhålls vilket gör det mycket lättare att nå målen med träningen.